År 2004 började poddsändningarna bli populära, men i Sverige dröjde det till 2006 innan podden fick sitt stora genombrott. I och med att sociala medier gjorde uppdateringar ökade poddsändningarna, och det första förbundet för poddare som bildades var Swacasters.

Fördelar

En stor fördel med att lyssna på en podd är att du kan lyssna när och var du vill. Du behöver inte ställa klockan för att lyssna och om du inte kan lyssna när podden sänds, kan du alltid lyssna vid ett annat tillfälle. Det finns mängder med poddar att lyssna på, allt från kändisar som pratar om sin vardag till mordgåtor av alla dessa slag. Att producera en egen podd kostar inte alls mycket. Du behöver bara en dator, en internetuppkoppling, en mikrofon och ett inspelningsprogram. Kostnaden beror på vilken nivå du vill ha på din podd och även på den ekonomi du har.

Olika poddar

Det finns allt från ljudbloggare där du som privatperson kan berätta om vad som helst och hoppas att du får intresserade lyssnare. Någon kanske berättar en krönika för en viss målgrupp, med samma intressen och åsikter som du har. Du kan berätta om din dag som i form av en dagbok. Det finns poddar som tar upp nyhetsbevakningar, politik, mordhistorier med mera. Det finns också poddar som är pedagogiska, som ska hjälpa mot stress, sömnproblem, där en lugn röst pratar till dig och avslappnade musik spelas. Olika intressepoddar finns det också flera av, exempelvis där någon berättar om böcker och filmer.

Vissa traditionella radiostationer har klippt om sina program så att det inte finns något material som är upphovsrättsskyddat. Du kan också lyssna på andra medier som erbjuder sändningar, det kan vara från kommersiella webbplatser, tv-stationer och tidningar. De brukar ha sändningar som utgår från den verksamhet de har. Det finns även en grupp poddsändningar från företag inom andra medier, som innehåller direktreklam mellan de ämnen som sänds. Även poddar där företag marknadsför sin verksamhet har blivit mer vanligt.

Poddar i Sverige

De flesta som lyssnar på poddar i Sverige är mellan 16–35 år och utifrån en mätning som gjordes under 2015–2019 lyssnar dessa dagligen på en podd. En annan undersökning som gjordes av ”Internetstiftelsen i Sverige” visar på att under tiden 2015–2019 ökade poddlyssningen till det dubbla. Hela 55 procent av svenskar som använder internet lyssnade 2019 på en podd och det var nio procent som lyssnade varje dag. År 2015 var det 29 procent som lyssnade och av dem gjorde tre procent det dagligen. Under 2016 fanns det fjorton poddar som listades som de mest populära och det var podden P3 Dokumentär som hade omkring 800 000 lyssnare per månad. Även Alex & Sigges podcast hade då cirka 200 000 lyssnare per dag. Den allra största podden var ”Övriga poddar” som då hade över 800 000 lyssnare per dag.